Waarom jij CrossFit eens zou moeten proberen!

Waarom jij CrossFit eens zou moeten proberen!

Mirjam Blanken

20 februari 2016


Waarom jij CrossFit eens zou moeten proberen!

CrossFit, gespierde vrouwen die zware gewichten tillen, vermoeiend ogende bewegingen, handen die open liggen van de pull-up bar en de heftige strijd onderling. Een ongenuanceerde gedachte die ik tot 2 jaar terug net zo had. Want van CrossFit word je toch veel te gespierd? En is toch veel te blessuregevoelig? Toch heb ik de stap naar de CrossFit box gezet en kan ik je zeggen: niets is minder waar! Ik leg je graag uit wat CrossFit is en waarom jij CrossFit eens zou moeten proberen!

Waarom jij CrossFit eens zou moeten proberen!

Wat is CrossFit?

Met CrossFit werk je in een competitieve omgeving aan een fitter lichaam op alle fronten. Het zijn functionele trainingen op hoge intensiteit en is een combinatie van gymnastiek, gewichtheffen en cardio. Je leert (kracht)oefeningen en technieken die veel tijd kosten om te beheersen. Dit zijn oefeningen met een barbell (=halterstang) en gewichten, gymnastische oefeningen als toes-to-bar, pull-ups en ook touwtje springen, touw klimmen en roeien.

Waarom jij CrossFit eens zou moeten proberen!

Elke training is anders en komen de oefeningen in verschillende combinaties en in verschillende volgorde en hoeveelheden terug. Geen enkele training is daarom hetzelfde. Het is niet gek als het even duurt voordat je alle termen uit de CrossFit wereld kent, de sport is zo divers! Daarnaast is CrossFit er echt voor iedereen, mannen, vrouwen, jong, oud, op ieders niveau.

Het zijn functionele trainingen op hoge intensiteit en is een combinatie van gymnastiek, gewichtheffen en cardio.

Waarom CrossFit?

Na mijn eerste CrossFit training was ik meteen verkocht, het was zwaar maar ik haalde er zoveel meer voldoening uit. Dit had ik tijdens mijn bootcamp lessen toch een stuk minder. Het is dé ultieme combinatie van uithoudingsvermogen, kracht, flexibiliteit, lenigheid, snelheid, coördinatie en balans. Je traint niet alleen je billen of alleen je armen. Nee, je traint alles te gelijk en wordt dus op alle fronten fitter.

Waarom jij CrossFit eens zou moeten proberen!

Wij vrouwen zullen nooit zo gespierd worden als mannen omdat wij niet genoeg testosteron in ons lichaam hebben. Wij hebben 10 tot 30 keer minder testosteron in ons lichaam dan mannen. En het groeihormoon dat door krachttraining wordt aangemaakt, zorgt ervoor dat je lichaam vet verbrandt en spiermassa aanmaakt. We maken dus wel spiermassa aan, maar het zal nooit zoveel zijn dat je ‘groot’ wordt. Yes! Als je spiermassa aanmaakt, zul je in rust meer energie verbruiken (handig!) en je lichaam zal strakker worden en meer gevormd. Met die mooie ronde billen komt het zeker wel goed dankzij de vele squats tijdens de CrossFit workouts.

Waarom jij CrossFit eens zou moeten proberen!

Wij vrouwen zullen nooit zo gespierd worden als mannen omdat wij niet genoeg testosteron in ons lichaam hebben.

De hechte community waarin ik terecht kwam voelde als een warm bad. Enerzijds ga je de competitie met elkaar aan doordat je scores bijgehouden worden op een white board, anderzijds moedigt iedereen je aan en sleept je echt door een WOD (= workout of the day) heen. Soms denk je tijdens een WOD: ik kan niet meer! Alleen zou je al snel opgeven maar door de mede-CrossFitters om je heen ga je door en haal je het maximaal haalbare uit jezelf. Super fijn!

Waarom jij CrossFit eens zou moeten proberen!

CrossFit box

Het is belangrijk dat je CrossFit doet in een CrossFit box met gecertificeerde trainers. De vaak ruwe omgeving met barbells, kettlebels, pull up bars, en roeimachine’s waar CrossFit plaatsvindt, wordt een ‘box’ genoemd. De diverse oefeningen moeten onder begeleiding van een trainer worden gegeven. Er komt zoveel techniek bij kijken, wanneer je een oefening verkeerd uitvoert loop je al snel een blessures op. CrossFit trainers zijn hier erg alert op.

Wanneer weet nou of je in een ‘echte’ CrossFit box traint? Elke CrossFit box kan zich aanmelden als affiliatie, waar je betaald voor de licentie om de naam CrossFit te dragen. Daarnaast moet de trainer een tweedaagse cursus volgen voor het level I certificaat, actief zijn op de site van Crossfit.com en seminars volgen. Als erkende CrossFit Affiliatie kan je meedoen aan alle competities die worden gehouden zoals de CrossFit Open, Lowlands Throwdown and many more.

Waarom jij CrossFit eens zou moeten proberen!

Ik hoop dat ik je enthousiast gemaakt heb en je stiekem al hebt gekeken naar een box bij jou in de buurt. CrossFit is zeker het proberen waard! Maar pas op, eenmaal verkocht wil je niet anders meer!

X. Martine
www.crossmyheart.nl


Misschien vind je deze artikelen ook leuk!

2 Reacties

  1. Melle

    Je hebt me zeker enthousiast gemaakt! Nu nog een goede plek vinden én iemand die mee wil, haha 🙂

    Antwoord
    • Mirjam Blanken

      Hi Melle,
      Wat leuk om te horen! Voor vragen kun je altijd terecht bij Martine.
      Lieve groet
      Mirjam

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gratis e-book met havermout recepten

You dit it!

Gratis e-book met havermout recepten

Sharing is caring! In dit gratis e-book vind je maar liefst 20 heerlijke recepten met havermout. Van lekkere havermoutkoekjes, pindakaas brownies, easy peasy havermout crumble tot hartige havermout kaaskoekjes en havermout crackers. Enjoy the good food!

You did it!

Pin It on Pinterest

Share This