Duurzaam doen: hoe vaak was jij jouw spijkerbroek?


Duurzaam doen: hoe vaak was jij jouw spijkerbroek?

Wist jij dat wij Nederlanders maar liefst gemiddeld zes jeans in onze kledingkast hebben hangen? We love denim! Maar de manier waarop we met onze geliefde spijkerbroeken omgaan, kan wel wat groener. Dat blijkt uit onderzoek van energie leverancier Greenchoice en circulair jeansmerk MUD Jeans. In het kader van ‘duurzaam doen’ is het handig om te weten dat minder wassen gelijk staat aan minder slijtage, een lagere maandelijkse energierekening, minder tijd kwijt aan wassen en minder waterverspilling.

I love my jeans and I love my planet.

 

Don’t: wassen uit gewoonte

Omdat spijkerbroeken traditiegetrouw lang mee gaan (en zelfs steeds lekkerder zitten naarmate ze langer gedragen worden ) staan de spijkerbroek te boek als duurzaam. Toch is de manier waarop we met blue jeans omgaan niet altijd zo groen. Eén op de vijf personen gooit de spijkerbroek in de was na deze twee dagen te hebben gedragen! Dit gebeurt vooral uit gewoonte – niet omdat de broek dan vies is, vlekken vertoont of onfris ruikt.

  • Gemiddeld draagt men een spijkerbroek vier dagen voordat deze wordt gewassen.
  • Jongeren doen een jeans al na drie dagen in de was.
  • Ouderen dragen hun denim meestal zes dagen voordat deze in de wasmand terechtkomt.
  • Mannen dragen een spijkerbroek over het algemeen langer dan vrouwen.

 

Good to know!

  • Vaak zonder dat we het weten, is het frequent wassen van spijkerbroeken behoorlijk milieubelastend.
  • Een gemiddelde wasbeurt kost al snel 55 liter water.
  • Frequent wassen en drogen zorgt ervoor dat jouw lievelingsspijkerbroek sneller slijt.
  • Ruim de helft van de Nederlanders doet de bonte was op 40ºC. Dit terwijl 30ºC al voldoende is om de kleding schoon te krijgen en het programma dan minder energie verbruikt.
  • De meeste wasmachines hebben een energiezuinig wasprogramma!
  • Gemiddeld besteden we 28 minuten per wasbeurt aan het uitzoeken, ophangen en opvouwen van de was.
  • Door minder te wassen, bespaar je niet alleen het milieu en je garderobe, maar ook nog eens kostbare tijd.

Over Greenchoice

Als duurzaam energiebedrijf levert Greenchoice uitsluitend groene stroom en bosgecompenseerd gas. Samen met ruim 400.000 klanten worden elke dag groene keuzes gemaakt. Greenchoice helpt met het zelf opwekken van groene stroom, het besparen van energie en compenseert de CO2-uitstoot van het gasverbruik van zijn klanten.

Over MUD Jeans

MUD Jeans is een Nederlands duurzaam denim merk. In 2013 introduceerde MUD Jeans het innovatieve ‘Lease A Jeans’ concept. Dit concept gaat over de shift van een economie gebaseerd op bezit naar een economie zonder eigendom. Inmiddels is de kleding verkrijgbaar in meer dan 300 winkels in 28 landen en online. Het merk past de principes van de circulaire economie toe en recyclet al haar jeans!

Let’s go green!

Liefs Mirjam

Volgen jullie Eat.Pure.Love al op social media? Het lijkt ons leuk om jullie daar ook te zien!
Facebook | Instagram | Twitter | Pinterest | YouTubeBloglovin’


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *