10 tips om tijd te besparen als zzp’er
Goed nieuws! Een eigen bedrijfje runnen lijkt ons goed te doen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 7 op de 10 hoogopgeleide zzp’ers gelukkiger en tevredener zijn dan werknemers in loondienst. De reden? Meer controle over je eigen agenda en dus jouw kostbare tijd. Zo is bijvoorbeeld de balans tussen werk en privé beter te regelen. Je bent baas over je eigen agenda en kunt keuzes maken die bij jou en je bedrijf passen. In dit artikel krijg je van mij 10 tips om tijd te besparen als zzp’er!
Rozengeur en maneschijn?
Als zelfstandige kun je dus volop genieten van die vrijheid, flexibiliteit en eigen baas zijn. Je bouwt jouw business op zoals jij dat wilt, in jouw tempo en met je eigen visie. Is het zelfstandig ondernemen dan allemaal rozengeur en maneschijn?
Als zzp’er ben je een echte regeltante (of neef). Naast de werkzaamheden waar je zoveel energie uit haalt zijn er wel degelijk hobbeltjes en valkuilen. Zo is de grens tussen zakelijk en privé vaak ver te zoeken. ’s Avonds of in het weekend doorwerken is voor de meeste zzp’ers de normaalste zaak van de wereld. Er moet tenslotte ook brood op de plank komen.
Doen wat je leuk vindt is 1 ding, de belastingaangifte, je administratie, verzekeringen uitpluizen, je pensioen regelen, het beantwoorden van mailtjes, het bijhouden van je website en je social media is een tweede. Al deze zaken kosten extra tijd. Tijd waar je (let’s face it) niet voor betaald krijgt. Kostbare tijd dus!
Getting things done!
Deze kostbare tijd kun je beter besteden aan doen waar je goed in bent en waarvoor je wel betaald krijgt. Meer tijd betekent simpelweg meer vrijheid. Tijd die je kunt besteden aan je gezin, je partner, je familie, je vrienden of aan jezelf. Je tijd nuttig en effectief besteden is dus een pré wanneer je zzp’er bent.
- Heb jij vaak het gevoel dat je tijd te kort komt?
- Ben je veel tijd kwijt met je administratie?
- Heb je na een dag werken geen voldaan gevoel?
- Ben je voor je gevoel hard aan het werk, maar weinig productief?
- Heb je het maar druk met social media en mails beantwoorden?
- Doe je te weinig waar je goed in bent?
- Besteed je te veel tijd aan uren die je niet kunt declareren?
- Wil je tijd besparen om zo te kunnen werken aan je passie?
Dan gaan onderstaande tips jou zeker helpen!
10 tips om tijd te besparen als zzp’er
Werk met Factuursturen.nl
Let’s face it: je administratie bijhouden slokt een groot deel van je tijd op. Met de tool van Factuursturen.nl kun je deze tijd mooi ergens anders aan besteden. Ik gebruik Factuursturen.nl om online facturen te sturen. En in recordtijd! Bye, bye Excel! Met deze tool maak je vanaf nu foutloos en snel je facturen. Een account aanmaken en eigen huisstijl toepassen is ook zo gepiept. Daarnaast is het natuurlijk wel zo fijn om een duidelijk overzicht van je facturen te hebben. En had ik al gezegd dat de betalingen ook een stuk sneller gaan? Door het gebruik van Ideal is betalen van jouw facturen vanaf nu eenvoudig. Wel zo fijn voor je klanten!
Factuursturen.nl werkt bovendien op prepaid basis. Verstuur je weinig facturen? Dan is de dienst zelfs gratis. En voor een maximumbedrag van 15 euro per maand kun je zelfs eindeloos facturen sturen. En ben je er even tussenuit voor een welverdiende vakantie? Dan heb je geen kosten, Factuursturen.nl doet namelijk niet aan abonnementskosten.
Werk met een planning
Klinkt simpel toch? Je plannen concreet maken, inplannen en vooruit denken is uiteindelijk effectiever. De meeste ondernemers denken een aantal weken of maanden vooruit, maar wat let je om heel 2016 al in kaart te brengen? Geen last-minute stress meer, jij hebt ruim van te voren je zaakjes op orde. And remember: als het niet in je agenda staat, gaat het nooit gebeuren.
Verdeel je werkdag in blokken
Begin het eerste half uur van je dag bijvoorbeeld met het beantwoorden van mailtjes. Na dit half uur ga je door met andere werkzaamheden, zoals je administratie of het klaarzetten van social media posts. Je gaat dus werken met vaste tijden voor bepaalde werkzaamheden. Over effectief gesproken!
Plan je social media
Wil je als bedrijf zichtbaar zijn op het wereld wijde web, dan zul je ook actief moeten zijn op social media. Tijdloze content kun je gemakkelijk vooruit plannen. Dat scheelt weer dagelijks denkwerk en zo houd je tijd over voor belangrijkere zaken.
Laat je niet afleiden
Focus is erg belangrijk. Wie kent het niet? Je bent aan het werk op je computer, je telefoon ligt naast je en alle meldingen ploppen omhoog. Natuurlijk kun je het niet laten om ‘even’ dat appje te beantwoorden of ‘even’ te reageren op een Facebook bericht. Helaas zijn deze momenten die maar ‘even’ duren bij elkaar opgeteld niet meer ‘even’. Bovendien word je uit je concentratie gehaald. Voordat je de draad weer hebt opgepikt is er dus flink wat tijd verloren. Zet je mail, telefoon en social media dus even uit. Wanneer je werkt met blokken plan je gewoon een social media uurtje in of een uurtje telefoontjes beantwoorden.
Zorg voor wat beweging gedurende de dag
Ben je een zittende zzp’er? Zorg er dan voor dat je regelmatig van houding verandert. Tussendoor een wandelingetje in buitenlucht of even de hond van de buren uitlaten is een goed idee. Wie weet is een flexibele werkplek wel iets voor jou? Door inspanning en ontspanning in balans te houden blijf je fris en alert. Stukken effectiever werken toch?
Maak realistische to-do lijstjes
Met een planning en je werkdag in blokken verdeeld is het maken van een to-do lijstje natuurlijk zo gepiept. Zorg ervoor dat dit lijstje realistisch is. Schrijf niet zomaar lukraak op wat in je opkomt, maar probeer in te schatten of jouw lijst te realiseren is in de tijd die je hebt. Iets afmaken voelt goed, maar een to-do lijst die je ’s avonds laat nog aan ligt te staren is minder.
Wat is belangrijker?
Zorg ervoor dat je je prioriteiten scherp in de gaten houdt. Ik geef de punten op mijn to-lijstje van die dag een nummer. Zo weet ik zeker dat ik belangrijke zaken eerst afwerk. Keuzes maken dus!
Hoe verdien jij je geld?
Verdien jij je geld met diensten of producten? Denk eens na of je naast je werkzaamheden een online product kunt maken wat ‘zichzelf verkoopt’. Zo creëer je een extra inkomstenbron zonder er extra uren in te hoeven steken.
Braindump!
Wat mij heel erg helpt is 1 keer per week een zogenaamde ‘braindump’ te houden. Ik schrijf dan alles op wat ik aankomende week wil (en moet) doen. Dit gaat van zakelijke werkzaamheden en afspraken tot de bedden verschonen, de hond kammen en een afspraak maken bij de kapper. Ik ben het dan kwijt, mijn hoofd is leeg en vervolgens kan ik zaken in gaan plannen of delegeren.
Heb jij nog tips tips om tijd te besparen? Laat het ons weten in de comments!
Win een jaar lang gratis facturen sturen
Zoals je hebt kunnen lezen ben ik fan van Factuursturen. In samenwerking met Factuursturen.nl mag ik iemand blij maken met een jaar lang gratis facturen sturen! Wat moet je hiervoor doen?
- Laat ons onderaan dit artikel weten waarom jij Factuursturen.nl goed zou kunnen gebruiken. Of laat ons weten hoe jij die extra vrije tijd gaat invullen.
- Spread the word! Share this post with your friends. Easy peasy met de buttons onderaan deze post.
Vrijdag 29 januari maak ik de winnaar bekend. Succes! Joelle is de winnares. Gefeliciteerd!
Liefs Mirjam
Hallo…Hier nog zo’n workaholic.
Ik ben sinds 2009 eigen ondernemer en heb sinds 2012 mijn eigen sportschool. Veel uren per dag open en 6 dagen in de week…lange werkdagen (ehhh hobbydagen) dus.
Ik heb het geluk dat ik van hobby mijn werk heb kunnen maken en doe het ook met veel plezier. Natuurlijk is het heel hard werken, weinig vrije tijd en tijd voor familie en vrienden is er nauwelijks…maar als ik de keuze opnieuw zou moeten maken, zal hij net zou weer zijn.
Een aantal van jouw tips zijn voor mij al bekend terrein, maar die andere ga ik zeker toepassen, want ook mijn werkwijze kan wat meer structuur gebruiken.
Ik heb ondertussen ook op de website gekeken van factuursturen.nl, dat lijkt me super handig! Op dit moment doe ik zelf nog heel veel handmatig (nou ja wel via de pc uiteraard) verwerken…dus daar valt zeker nog wat tijdwinst te verdienen, om dan nog niet eens te spreken over professionaliteit. Dat is zeker het overwegen waard. Bedankt voor je tips, ik ga ze morgen meteen toepassen.
Goede tips die ik zelf ook regelmatig gebruik! Vooral de To do en ‘braindump’ 😉 hulp bij factureren en zo tijd winnen lijkt me HEERLIJK! X
Fijne tips! Vooral die realistische to-do lijst vind ik lastig.
Ik win graag factuursturen.nl omdat ik meer overzicht wil hebben in mijn boekhouding. De tijd die ik daarmee win ga ik meer bewegen, lekker wandelen buiten!
Lijkt me fantastisch, want ik heb mijn handen vol met verslaglegging, bij- en nascholing e.d.
Uiteindelijk gaat er veel vrije tijd in werken zitten!
Eerlijk is eerlijk werken is leuk, maar de administratie is het enige wat ik niet met plezier doe.
Gauw eens de mogelijkheden bekijken.
Bedankt voor alle tips!
Wat een fijne winactie! Ik zou graag een jaar lang gratis mijn facturen willen opsturen, omdat ik net ben begonnen met mijn eigen bedrijfje & er 1001 dingen zijn waar ik aan moet denken. Als ik mijn facturen met een gerust hart naar Factuursturen.nl mag sturen, scheelt dat me in ieder geval al één (of meerdere) grijze haren!