Het aanbod van tweedehands elektrische auto’s groeit snel, mede door de zakelijke leaserijders. Hun leasecontract loopt gemiddeld na drie tot vijf jaar af en deze auto’s verschijnen nu in rap tempo op de particuliere tweedehands markt. Maar hoe interessant is de aanschaf van een elektrische occasion nu eigenlijk? Het zijn vooral modellen vanaf 2010 die nu op de markt beschikbaar komen. Nu is wel bekend dat de techniek van elektrische auto’s flink verbeterd is de afgelopen jaren. En dit betekent dus dat oudere modellen achterlopen op het gebied van laadmogelijkheden en actieradius.
Ondanks deze ontwikkeling kan een tweedehands elektrische auto een goede keuze zijn. De accu’s blijven lang goed en dit heeft een positief effect op de restwaarde van de auto. Zo verliezen elektrische auto’s ongeveer 50% van hun waarde na 5 jaar tegenover 60-70% verlies bij diesel- en benzineauto’s. Daarnaast zijn elektrische auto’s minder onderhoudsgevoelig, simpelweg omdat de motor minder bewegende delen heeft die aan slijtage onderhevig zijn.
Heb jij plannen om een elektrische occasion aan te schaffen? Dan is het handig om onderstaande tips mee te nemen tijdens je zoektocht. Want hoe weet je of de accu nog goed is? En past een elektrische auto wel bij jouw rijgedrag? En hoe zit het met de garantie op de accu? En is het mogelijk om te achterhalen wat de actieradius is van een tweedehands elektrische auto?
Subsidies voor elektrische occasions
Wist je dat Nederland het eerste land in Europa is dat subsidie verleent aan particulieren bij de aanschaf van een tweedehands elektrische auto? Dit maakt het kopen van een tweedehands elektrische auto stukken aantrekkelijker. Want een elektrische auto is weliswaar goedkoper in gebruik, maar duurder in aanschaf. Om deze reden heeft de overheid een aanschafsubsidie van 2000 euro beschikbaar gesteld. Let op! Voor 2021 is het subsidieplafond inmiddels bereikt. No worries! In 2022 kun je gewoon weer subsidie aanvragen als je een tweedehands elektrische auto koopt. Kijk voor meer informatie over deze subsidieregeling op de website van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. En net als bij een nieuwe elektrische auto betaal je ook voor je elektrische occasion geen motorrijtuigenbelasting en BPM.
In welke staat is de accu?
Het belangrijkste onderdeel van een elektrische auto is de batterij, oftwel de accu. Deze neemt na verloop van tijd af in vermogen. Deze zogeheten accudegradatie ken je vast wel. Ook je smartphone gaat na een jaar of twee veel minder lang mee op een volle batterij. De degradatie van de accu van een elektrische auto gaat gelukkig niet zo snel als bij een smartphone. Het merendeel van de elektrische occasions van vijf jaar of ouder blijkt nog boven de 90% van de originele accucapaciteit te hebben. Het vermogen van de accu bepaalt echter hoe ver je met een elektrische auto kunt rijden. Het is dus wel handig om te weten wat de staat van de accu en hiermee de actieradius is van de tweedehands elektrische auto zodat je geen miskoop doet.
Tips om de accu te controleren
Een onafhankelijke meetmethode om de capaciteit van de accu te meten is er helaas nog niet. De meeste autohandelaren en autodealers hebben speciale apparaten om de kwaliteit van de accu door te meten. Mocht dit niet het geval zijn, dan is het slim om onderstaande checklist te volgen.
Welke afstanden ga je afleggen?
Hoe ga je de auto gebruiken? Wordt het je primaire vervoersmiddel? Maak je wekelijks ritten van meer dan 250 kilometer? Of ga je voornamelijk korte ritjes rijden? In het laatste geval is het minder belangrijk dat de accu nog bijna net zo goed is als die van een nieuwe elektrische auto.
De eerste vraag die je jezelf moet stellen als je nadenkt over de aanschaf van een gebruikte elektrische auto is op welke manier je de auto gaat gebruiken. Bedenk je vooraf goed waarvoor je de auto gaat gebruiken. Hoeveel bereik heeft jouw auto nodig op één acculading? En zijn er rondom je huis en werk voldoende oplaadmogelijkheden?
Rijd je zo nu en dan ook langere afstanden, omdat je graag weekendjes weg gaat of familie verder weg woont? Dan is de mogelijkheid om te kunnen snelladen wel zo fijn. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar niet iedere elektrische occasion heeft deze mogelijkheid.
Maak een lange proefrit
- Reset van te voren de boardcomputer of laat de autohandelaar dit doen. Zo delete je recent rijgedrag en krijg je dus een zo eerlijk mogelijk beeld van de actieradius.
- Maak een lange proefrit en rijd bij voorkeur de accu helemaal leeg. Vergelijk vervolgens de gereden afstand met met de afstand die de auto kon afleggen toen hij nog nieuw was. Informatie hierover kun je vinden op ev-database.nl. Het verschil in gereden kilometers zegt iets over de degradatie van de accu. Wanneer de actieradius met meer dan 75 kilometer is afgenomen dan is het handig de accu verder te controleren.
- Heb je geen tijd om te accu helemaal leeg te rijden? Maak dan minimaal een proefrit van 50 kilometer. Pak hier zowel een stuk bebouwde kom, snelweg en N-weg mee.
- Sommige modellen kunnen niet snelladen. Kan jouw tweedehands elektrische auto dit wel? Stop dan aan het einde van de proefrit bij een snellaadstation en test ook meteen de laadtijd van de auto. Als de tijd verdubbeld is ten opzichte van de oorspronkelijke laadtijd dan is dit een punt van aandacht.
- Controleer tijdens je proefrit ook meteen even of je ergens in de buurt van je huis kunt opladen.
- Houd er rekening mee dat een flinke wind of slecht weer van invloed is op de actieradius. Wanneer het vriest kan het zomaar zijn dat je 30% minder ver komt op een volle accu.
- Ben je een vlotte rijder en heb je daarnaast de verwarming of airco lekker hoog staan? Ook deze dingen beïnvloeden de actieradius negatief tijdens je proefrit.
Garantie tweedehands elektrische auto
Fabrikanten hebben onderling afgesproken om voor een duur van 8 jaar of 160.000 kilometer rijden garantie te geven op de batterij. Wanneer de batterij binnen die periode of aantal kilometers minder dan 70% van het originele vermogen heeft wordt de batterij vervangen. Een aantal merken hebben overigens andere garantievoorwaarden. Check dus altijd vooraf hoe het zit met de garantie op de batterij voordat je je krabbeltje zet.
Check bij de vorige eigenaar
Het is altijd slim om na te vragen hoe de auto is gebruikt door de vorige eigenaar. Bij de aanschaf van een gebruikte elektrische auto is dit minstens zo belangrijk aangezien de afname van de kwaliteit van de batterij nauw samenhangt met het gebruik. Zo is opladen boven de 80% en leeg rijden onder de 20% niet goed voor de accu. En heeft de auto vaak aan de snellader gehangen? Tijdens het snelladen wordt de batterij warmer dan bij gewoon laden en ook hierdoor neemt de kwaliteit sneller af. Maar ook de parkeerplek van de auto is van invloed op de kwaliteit van de batterij. Zo is de batterij van een elektrische auto die in de schaduw staat of liever nog in een garage beter af dan die van een auto die in de volle zon staat. Overigens is vorst ook niet fijn voor de batterij.
- Is de batterij vaak boven de 80% opgeladen of tot onder de 20% leeg gereden?
- Heeft de vorige eigenaar de auto meerdere keren per week aan de snellader opgeladen?
- Waar stond de auto geparkeerd bij de vorige eigenaar?
Online een tweedehands elektrische auto kopen
Bij Bynco maken ze het kopen van een tweedehands auto net zo makkelijk en transparant als het kopen van een broek, föhn of flatscreen. Online, zonder gedoe en met alle zekerheden die je kunt verwachten. Hierdoor kun je alle ritjes naar verschillende dealers en onderhandelen over de prijs overslaan. Van alle auto’s die zij aanbieden op hun website hebben ze al gecheckt wat er te checken is. Bovendien is de prijs all-inclusive, dus kom je niet voor verrassingen te staan. And last but not least: je mag 14 dagen proefrijden, vooraf alle vragen stellen die je hebt en je nieuwe tweedehands elektrische auto wordt voor de deur afgeleverd!
0 reacties