7 redenen waarom mannen aan yoga zouden moeten doen!


7 redenen waarom mannen aan yoga zouden moeten doen!

Mannen en yoga, dat is allang geen gekke combinatie meer. Yoga is tenslotte voor iedereen. Waarom is het overgrote deel dan toch vrouwen tijdens een lesje yoga? En broga, oftewel yoga speciaal voor mannen is ook niet echt trending te noemen. Taboe gevalletje? Of simpelweg bij voorbaat denken dat je voor yoga al lenig moet zijn, het meer voor vrouwen is of dat er alleen zweverige types op yoga afkomen. Westerse vrouwen namen deze Hindoeïstische leer de afgelopen decennia over, maar wist je dat yoga voor meer dan 2000 jaar lang vooral door mannen werd beoefend?

Dat yoga meer is dan rekken en strekken blijkt wel uit het feit dat topsporters, beroepsmilitairen en politieagenten steeds vaker yoga en meditatie gebruiken als essentieel onderdeel van zowel hun fysieke als mentale gezondheid. Yoga is een instrument en het woord yoga betekent letterlijk juk. Je weet wel, zo’n houten balk met emmers die op je schouders wordt gedragen om de last te verdelen. Yoga draait in deze betekenis dus om verbinding en balans van mind, body and soul. Tijdens yoga zoek je naar balans, concentreer je je op je ademhaling en leer je te ontspannen terwijl je een inspanning levert. Waarom mannen meer aan yoga zouden moeten doen? Alleen tip 7 is al de moeite waard!

Mediteren kun je leren!

5 redenen waarom mannen aan yoga zouden moeten doen

1. Master je mindset

Het medicijn tegen on going stress? Yoga! Je kunt de onrust in je hoofd en klachten door te veel stress verminderen door simpelweg je ademhaling aan te passen. We hebben het vaak niet in de gaten, maar onbewust ademen we vaak snel en oppervlakkig. Tijdens yoga adem je diep en krachtig waardoor je zenuwstelsel kalmeert en je longcapaciteit toeneemt. Deze ademhalingsoefeningen zorgen ervoor dat de effecten van stresshormonen, zoals een snellere hartslag en verhoogde bloeddruk, verminderen.  Bye bye stress! Hello inner peace!

Yoga is like life. It’s a balance of holding on & letting go.

2. Blijf in shape

Wist je dat mensen die yoga beoefenen sowieso beter zijn in sport? Dit heeft toch echt te maken met een betere focus en soepele spieren. Een lesje power yoga of bikram yoga kan behoorlijk inspannend zijn en voelen als een workout, Toch gaat het bij yoga meer om fysieke en mentale balans. In die zin is yoga meer een work-in te noemen. Maar ondanks dat yoga niet onder de noemer sport valt, wordt je wel degelijk sterker door yoga. Logisch ook, want veel verschillende yoga stijlen kun je met sport vergelijken. Een combinatie van sporten en yoga is dus perfect!

Blijkt ook wel, want we waren allemaal getuige van de zonnegroet die het Nederlands elftal onder leiding van Louis van Gaal tijdens het WK in Brazilië tijdens de warming up uitvoerde. Naast het fysieke aspect, is het mentale aspect ook interessant voor sporters. Meer rust in je hoofd zorgt voor een betere focus en daarnaast heeft een sporter die yoga beoefend minder kans op blessures.

3. Voorkom blessures met yoga

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat yoga sporters helpt om flexibel te blijven. Door yoga word je niet alleen leniger en sterker, maar ook bewuster van je lichaam. Ook buiten de mat. Hierdoor heb je meer controle over je lichaam, ken je de grenzen van je lichaam beter en dit maakt de kans op blessures stukken minder.

4. Verbeter je lichaamshouding

Stijve spieren en bindweefsel zijn van invloed op je lichaamshouding. Veel mannen beginnen dan ook met yoga vanwege rugklachten. Vaak zijn deze klachten een gevolg van een verkeerde lichaamshouding, waardoor er te veel druk op spieren en gewrichten ontstaan.Yoga verbetert je lenigheid en flexibiliteit. Maar je lichaam wordt ook sterker door yoga! Daarnaast word jij je door yoga meer bewust van jouw lichaam. Dit heeft ook naast de mat veel voordelen. Zo zit ik niet langer als de klokkenluider van de Notre Dam achter mijn computer en ben me steeds meer bewust van spanning in mijn lijf. Ook tijdens het hardlopen merk ik de voordelen van sterkere spieren, een betere ademhaling en heb ik geen last meer van mijn knieën na een lange run. Met yoga kun je naast je lichaamshouding verbeteren dus ook je pijnklachten verminderen. Een win-win situatie!

5. Slaap zacht…

Heb jij moeite met in slaap vallen na een drukke dag? Of ervaar jij slaapproblemen door stress? Lig je nog uren te piekeren voordat je eindelijk in slaap valt? Goed nieuws! Yoga zorgt namelijk voor een betere nachtrust. Er zijn verschillende yoga oefeningen die jou kunnen helpen tot rust te komen.

Yoga Nidra is een vorm van yoga die je leert om bewust te ontspannen. Yoga Nidra betekent letterlijk yogische slaap en wordt ook wel slaapyoga genoemd. Bij deze vorm van yoga kom je in een bewuste diepe slaap terwijl je toch wakker en alert blijft. Tijdens deze ‘slaap van de yogi’s’ is je lichaam volledig ontspannen terwijl je geest helder en wakker blijft. Yoga Nidra is de ultieme ontspanning en bovendien voor iedereen geschikt.

6. Hello energy!

Van beter slapen krijg je natuurlijk meer energie. Maar wist jij dat er ook yoga oefeningen zijn die zorgen voor extra energie? Energie bij yoga gezien als een subtiele kracht die Prana of levensenergie heet. Deze energie komt het lichaam binnen door in te ademen en stroomt door de zogeheten nadi’s, ook wel meridianen genoemd. Door spanning kunnen deze energiebanen geblokkeerd zijn en kan de energie niet meer voluit stromen. Ademhalingsoefeningen en yoga houdingen zorgen ervoor dat deze energie weer kan stromen. De uddiyana bandha, oftewel het opwaartse buikspierslot laat niet alleen je energie weer stromen, maar zorgt ook voor sterkere buikspieren, verbetert je spijsvertering en lichaamshouding.

7. Yoga verbetert je seksdrive

Uit onderzoek is gebleken dat yoga niet alleen gezond is voor lichaam en geest, maar ook je seksleven een flinke boost kan geven. Hoe dit werkt? Yoga verhoogt bij zowel mannen als vrouwen de productie van testosteron. En laat dit hormoon nu juist belangrijk zijn bij het zin hebben in seks en opgewonden raken. Verder zagen de wetenschappers dat het stresshormoon cortisol daalde. Tel daarbij op dat yoga er sowieso voor zorgt dat je gevoeliger en empathischer wordt en je snapt waarom yoga je seksleven verbetert.

Tip van de dag!

Namasté

Liefs Mirjam

Volgen jullie Eat.Pure.Love al op social media? Het lijkt ons leuk om jullie daar ook te zien!
Facebook | Instagram | Twitter | Pinterest | YouTubeBloglovin’

Afbeelding: Rawpixel.com via Shutterstock

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewaren


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *