Thuis beginnen met yoga: met deze 5 tips gaat dit vast lukken!


Thuis beginnen met yoga

Na jaren voor de klas heb ik wel geleerd dat als je begrijpt waarom je iets doet, dit beter blijft hangen. Bovendien ben ik nogal nieuwsgierig en heb ik mezelf als doel gesteld om de zonnegroet thuis te kunnen uitvoeren. Na verschillende yogascholen te hebben bezocht, is mij dit namelijk nog steeds niet gelukt. Ik deed altijd braaf mee met de les, maar de hoe en wat achter de verschillende oefeningen, die kreeg ik nooit te horen. Ik ben inmiddels ook weer in de sportschool te vinden en mijn lenigheidstest was ook even een wake up call. Tijdens mijn bezoekje aan het Happinez Festival raakte ik in gesprek met de mensen achter Yogatv. Thuis beginnen met yoga bleek helemaal niet zo moeilijk te zijn als ik dacht! Ik start deze week al met mijn online training en uiteraard ga ik mijn ervaring met jullie delen. En om te beginnen deel ik alvast wat tips om thuis te beginnen met yoga. Want yoga is gezond!

Gezond leven is natuurlijk veel meer dan alleen gezonde voeding. Het is een optelsom van jouw hele way of life.

De voordelen van yoga

Gezondheid is hiermee een combinatie van gezonde voeding, voldoende beweging én ontspanning. Maar hoe past de filosofie van yoga dan in deze holistische visie? Het woord yoga betekent letterlijk juk. Je weet wel, zo’n houten balk met emmers die op je schouders wordt gedragen om de last te verdelen. Yoga draait in deze betekenis dus om verbinding en balans van mind, body and soul. En dat yoga goed is voor je gezondheid, dat blijkt wel uit deze positieve effecten van yoga op je gezondheid.

  • Je slaapt beter.
  • Je kunt beter met stress omgaan.
  • Je wordt flexibeler.
  • Je lichaamshouding verbetert.
  • Je krijgt meer energie.
  • Je spijsvertering verbetert.
  • Je krijgt een betere weerstand.

Thuis beginnen met yoga

En als je dan na wijs beraad kiest om thuis te beginnen met yoga, dan zijn deze 5 tips erg waardevol. 

1. Draag comfortabele kleding

Kies voor comfortabele kleding waar je je vrij in kunt bewegen en die goed aansluit op je lichaam. Een joggingbroek of ruim t-shirt is minder geschikt, omdat je dan snel ergens achter blijft hangen of je shirt bij een neerwaartse beweging over je hoofd valt. Een yogalegging is een goed investering. Mijn old time favorite (en duurzame) merken zijn Teeki en NiyamaSol. Gevalletje: leuke printjes, zit heerlijk! En een legging gemaakt van 25 gerecyclede plastic pet-flessen is toch geweldig?

2. Investeer in een goede yogamat

Een duurzame yogamat gaat lang mee, heeft de juiste toplaag en is niet vervaardigd uit schadelijke stoffen. Qua materiaal heb je verschillende keuzes. Zelfs een yogamat van schapenwol behoort tot de mogelijkheden. Wanneer je actief yoga beoefent kom je echter al snel uit bij een zogeheten ‘sticky mat’. Een combinatie van een stevige grip, stabiliteit en comfort is belangrijk bij het uitvoeren van jouw yoga oefeningen.

Mijn favoriet? Mijn eco-friendly yoga mat van natuurrubber. Dit natuurlijke materiaal staat met stip op 1 wanneer je kijkt naar duurzaamheid. Naast een eco-friendly productie is deze mat ook biologisch afbreekbaar! Rubber is van nature stroever dan pvc en geeft meer demping en ondersteuning. Dit materiaal biedt de beste grip, ook bij transpiratie. Een yoga mat van natuurlijk materiaal, wat wil je nog meer?

3. Volg een online training

Thuis een serie yoga oefeningen kunnen doen en ontdekken welke vorm van yoga bij mij past, dat is mijn doel. De komende 7 weken volg ik daarom de online training ‘Yoga voor beginners‘. Deze online training heeft Yoga Magazine samen met yogadocente Myrna van Kemenade ontwikkeld.

  • Minimaal 7 weken moet ik eigenlijk zeggen, want deze online training volg je in je eigen tempo. Via de mail ontvang je jouw link naar de nieuwe sessie. Die trouwens pas klaarstaat als je de sessie ervoor afgerond hebt.
  • In de ‘wachtdagen’ kun je oefenen met de houdingen, artikelen lezen en Yogatv video’s meedoen.
  • Wel zo fijn: alle video’s en teksten zijn in het Nederlands.
  • Elke sessie bestaat uit een video van Myrna, kennisvragen, achtergrondliteratuur, oefeningen en Yogatv video’s. De video’s van Myrna duren maximaal 30 minuten. Je kunt sessies en video’s altijd terugkijken binnen dit trainingsplatform.
  • Aan het einde van de training heb je een complete serie van yogaoefeningen geleerd die je veilig thuis kan doen.

4. Eet niet teveel voor je yoga beoefent

Met een volle buik yoga beoefenen, dat doe je maar één keer… Veel houdingen zijn ondersteboven of geven draaiingen in je buik. Daarnaast zorgt bewegen ervoor dat je spijsvertering even op ‘hold’ wordt gezet. Hierdoor wordt je eten niet optimaal verteerd en dit heeft een averechts effect op je energiepeil. Probeer 2 uur van te voren niets meer te eten of houd het bij een gezond sapje, een stuk fruit of een healthy snackbar.

5. Creëer een plekje voor jezelf

Zorg dat yoga letterlijk en figuurlijk een vast plekje krijgt in jouw dagelijks leven. Maak er bijvoorbeeld een ochtendroutine van. Op deze manier gaat yoga deel uitmaken van je dagelijks leven en ga je snel de voordelen merken van jouw nieuwe routine. Zoek thuis een rustige (en liefst vaste) plek waar je dagelijks je mat uit kunt rollen. Of beter nog, waar je jouw mat uitgerold kunt laten liggen als een soort van ‘friendly reminder’ voor jouw dagelijkse yoga routine.

Namasté!

En stiekem heb ik nog een persoonlijke tip. Ik ben namelijk nogal competitief ingesteld en laat yoga dit element nu net niet in zich hebben. Yoga doe je voor jezelf. Ik heb mezelf wel als doel gesteld om de basis van yoga te leren. Door me hierop te focussen, heb ik meer houvast in de nieuwe wereld die yoga heet. Mijn gave om alles één keer te willen en te kunnen tackel ik hierdoor ook meteen. 

Liefs Mirjam

Volgen jullie Eat.Pure.Love al op social media? Het lijkt ons leuk om jullie daar ook te zien!
Facebook | Instagram | Twitter | Pinterest | YouTubeBloglovin’

Afbeelding: Shutterstock
Dit artikel is geschreven in samenwerking met Yoga Magazine. Lees hier mijn disclaimer.

BewarenBewaren


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *